Úspešný internetový obchod: všeobecné rady

Po niekoľkoročných skúsenostiach s vytváraním internetových obchodov môžem zhodnotiť, že veľké množstvo budúcich predajcov má mylnú predstavu o tom, ako prebieha internetový predaj. Väčšina si myslí, že stačí mať e-shop a predaj sa rozbehne sám. To je samozrejme chyba a rád by som poukázal na základné princípy, nástroje a postupy, ktoré je nutné zabezpečiť, aby bol internetový obchod skutočne výnosný.


Dizajn

Ak prídete do kamennej predajne, ktorá je špinavá, málo osvetlená a za pultom stojí zamračená predavačka, Vaše pocity budú negatívne a pravdepodobne v obchode nenakúpite. Táto istá analógia by sa dala uplatniť na grafické spracovanie Vášho e-shopu. Preto si dajte záležať už pri samotnej tvorbe designu. Nechajte si poradiť od profesionálov, ktorých každodennou prácou je príprava grafických riešení. Modernizujte ihneď ako budete cítiť, že design zastaral a udržujte ho stále trendy. Vaši zákazníci to ocenia. 


Neschovávajte sa

Uveďte svoje kompletné kontakty, telefón, e-mail, fotografie z kamennej predajne, fotografie predajcu a všetko, čím sa stanete dôverihodnejší pre Vašeho zákazníka. Uveďte jasný odkaz na obchodné podmienky a reklamačné podmienky, záručnú lehotu. Dajte zákazníkom možnosť kontaktovať Vás prostredníctvom kontaktného formulára.


Pravidelná aktualizácia

Aktualizujte a budujte obsah svojho obchodu. Vytvorte si blog a píšte články aspoň trochu týkajúce sa Vašej oblasti pôsobenia. Zvyšujete tým celkovú kvalitu web stránky a spokojnosť svojich zákazníkov. Píšte rôzne recenzie, testy, porovnania, novinky. Jednoducho čokoľvek zaujímavé z Vašej oblasti. Píšte pravidelne a dlhodobo. Výsledky sa dostavia. Okrem spokojných zákazníkov prispievate aj k budovaniu spätných odkazov a lepšiemu umiestneniu vo vyhľadávačoch = dlhodobo udržateľné SEO.


Minimalizujte dodatočné náklady pre zákazníka

V dnešnej dobe veľmi veľa ľudí pozerá jednak na cenu tovaru/služby, ale tiež aj na ďalšie dodatočné náklady, ako napríklad poštovné, balné a pod. Ak zvolíte zbytočne vysoké poštovné a balné, môžete od nákupu odradiť veľké percento zákazníkov, ktorí by inak nakúpili. Ak máte možnosť osobného odberu, ponúknite ju. Navyše, osobný odber veľmi výrazne zvyšuje dôveryhodnosť e-shopu v očiach zákazníka.


SEO optimalizácia

Jeden z najdôležitejších, ak nie najdôležitejší faktor ovplyvňujúci predaj hlavne v začiatkoch. Ak zvažujete akékoľvek marketingové aktivity, ako prvé by ste mali investovať (čas a peniaze) do SEO optimalizácie. Dobre optimalizovaný e-shop môže mať už po pár mesiacoch návštevnosť rádovo v desiatkach, možno stovkách návštev denne. Totižto, 99% Vašich potenciálnych zákazníkov Vás bude hľadať cez vyhľadávač. Ak nebudete na prvých desiatich pozíciách, nikto Vás nenájde. So SEO optimalizáciou súvisí aj predchádzajúci odsek o aktualizácii. Pravidelne aktualizované web stránky sa umiestňujú omnoho lepšie vo výsledkoch vyhľadávania ako “mŕtve” stránky.
 

Porovnávače tovarov

Zaradenie produktov do porovnávačov by mala byť dnes úplna samozrejmosť. Väčšina Vašej konkurencie tam už je, takže ak chcete byť minimálne na ich úrovni, musíte tam byť aj Vy. Porovnávače produktov, ktoré by ste určite nemali vynechať, sú: heureka.sk, pricemania.sk, tovar.sk. Porovnávače produktov poskytujú aj dodatočnú funkcionalitu “overený obchod”, ktorá umožňuje zákazníkom zhodnotiť spokojnosť s Vašim e-shopom. Využite to vo svoj prospech. Ak dokážete svojim zákazníkom dodať tovar v uspokojivom čase a kvalite, určite Vás ohodnotia kladne, čo bude mať za následok pozitívnu reklamu.


Využite sociálne siete

Sociálne siete sú fenomén dnešnej doby a majú obrovský potenciál. Ľudia budú mať Vašu značku neustále na očiach, čo z dlhodobého hľadiska prinesie ďalšie zvýšenie predaja. Nezľaknite sa, ak Vaša facebook stránka bude mať zo začiatku iba pár desiatok fanúšikov. Je to beh na dlhú trať.


Mobilné zariadenia

Veľká časť populácie vlastní smartphone alebo tablet, ktoré využívajú na prezeranie internetu. Preto je dôležité, aby Váš internetový obchod bol minimálne prispôsobený na prezeranie na týchto zariadeniach. Ideálny prípad je mobilná verzia stránky, čo však hlavne na začiatku môže byť drahšia investícia. Až 30% návštevníkov webu používa telefón alebo tablet a toto číslo sa bude neustále zvyšovať.
 

Majte dostatok času

Kameňom úrazu veľkej časti internetových predajcov je nedostatok času na starostlivosť o svoj internetový obchod. Väčšinou majú rozbehnutý svoj biznis a internetový obchod si zriadia ako doplnkovú činnosť. Investujú nemalé peniaze do naprogramovania e-shopu, spustia ho a po čase zistia, že investované prostriedky sa im nevracajú. Väčšinou nemajú čas starať sa o e-shop a zanedbávajú vyššie spomenuté veci, čo má za následok nulové príjmy a Vaša investícia bola zbytočná. Ak rozmýšľate nad internetovým obchodom, zamyslite sa, či budete mať dostatok času na jedho správu. Ak nie, vhodnou voľbou môže byť digitálna agentúra, ktorá má v tejto oblasti dostatok skúseností a bude sa Vášmu internetovému obchodu dôsledne venovať.

Autor: Roman Melíšek, 03.04.2013

Cenová kalkulácia

Po odoslaní formuláru Vás budeme v krátkom čase kontaktovať s cenovou kalkuláciou.
Cenová kalkulácia je samozrejme nezáväzná.

Váš e-mail bol úspešne odoslaný

Meno: Spoločnosť:
Telefón: E-mail:
Typ projektu:
Váš rozpočet:
Správa:

Kontaktný formulár

Po odoslaní kontaktného formuláru Vás budeme v krátkom čase kontaktovať.

Váš e-mail bol úspešne odoslaný

Meno: Spoločnosť:
Telefón: E-mail:
Typ projektu:
Váš rozpočet:
Správa: